Dit is soms de repliek van (potentiële) klanten op “nieuwe” invalshoeken die externe consultants aanreiken. Hoewel natuurlijk de ene consultant de andere niet is, gaf het me inspiratie om er even dieper op in te gaan.

Zoals ik vaak aangeef, heb ik zelf een grote voorliefde voor de popmuziek uit de jaren ’70, waarmee ik als tiener opgroeide. Het geeft mij altijd opnieuw een mentale opkikker als ik het hoor. Hoe ouder ik word, hoe meer ik besef wat voor sterke muzikale jaren dit waren met heel uiteenlopende, maar op hun manier erg kwaliteitsvolle nummers. Toch hoor je vaak dat reeds heel wat van die nummers reeds een remake waren van een nummer van een andere artiest.

Zo hoorde ik onlangs op de radio dat de allereerste hits van Marco Borsato (“De meeste dromen zijn bedrog”, “Waarom nou jij ?”,…) gewoon covers zijn van Italiaanse zangers van vroeger (Riccardo Cocciante, e.a.). Toch sloeg dit destijds in als een muzikale bom in Nederland en ons land,  groeide de carrière van Marco enorm,… Ik moet toegeven dat ik  uiteindelijk twee jaar geleden dan ook eens naar een liveoptreden van Marco ben geweest: het was echt wel gevarieerd, boeiend,… met een grote kwaliteitswaarde. Is het succes hem daarom minder gegund omdat een aantal liedjes covers zijn?

Andere insteek. Mijn persoonlijk favoriet nummer is ‘Forever Young’, maar dan wel in de coverversie van Paul Michiels. Anders en voor mij met meer overgave gebracht dan de originele groep Alphaville destijds. Het gaat toch over de kern van de boodschap, denk ik dan, de wijze waarop je dit brengt, e.d. Eenzelfde gevoel had ik bij een live versie van ‘Heroes’ (David Bowie), gezongen door Bent Van Looy… Waaoouuw.  Ongetwijfeld heeft u ook wel een nummer in gedachten waarvan u zegt ‘de coverversie klinkt beter dan de originele’. Niet erg, toch?

Hoewel ik wel iets heb tegen puur plagiaat zonder bronverwijzing is het dus de vraag of er iets mis is met soms eens oude inzichten in een nieuw kleedje te steken. Oké, een verfrissende, originele insteek vind ik persoonlijk zeker ook waardevoller, origineler, creatiever,… maar is vandaag de dag ook alsmaar moeilijker voor elke professional.

Dus als u twijfels voelt bij extern advies of ondersteuning die u krijgt rond ‘meer klantgerichtheid’, ‘interne optimalisatie’, e.d. en daarbij de indruk krijgt ‘dit is oude wijn in nieuwe zakken’, besef dan dat de aangereikte oplossingen vandaag er allicht deels kunnen uitzien als dezelfde basisconcepten van vroeger, maar dat uw uitdaging wel aan te pakken is!

En dat is net de overtuiging en drive die externe consultants u als meerwaarde kunnen brengen. Ook al komen ze soms al eens over als prima covermuzikanten…

Change-groeten,
Dirk